Architekci Renzo Piano pokazują, jak używają drukarek 3D

Genovese architekt Renzo Piano jest jednym z najbardziej znanych architektów na świecie, a jego firma Renzo Piano Building Workshop (RPBW) stoi za dziesiątkami najbardziej znanych projektów w wielu krajach.

Praktyka zatrudnia na stałe około 110 architektów oraz dalszych 30 pracowników pomocniczych, w tym artystów zajmujących się wizualizacjami 3D, modelarzy, archiwistów, pracowników administracyjnych i sekretarskich. Modele w skali są istotną częścią przepływu pracy architektów, a drukowanie 3D radykalnie zmieniło sposób tworzenia tych modeli. Formlabs niedawno ujawnił, że studio korzysta między innymi z drukarki 3D Form 3 SLA .

Francesco Terranova i Dimitri Lange, dwaj modelarze w RPBW, wykonują setki dużych i małych modeli w celu przetestowania różnych propozycji. Często architekci dokonują zmian bezpośrednio w modelach, które później mogą odtworzyć w CAD. Co kilka tygodni klienci przychodzą również do gabinetu, aby zaktualizować projekty, w których modele odgrywają kluczową rolę w uczynieniu aktualizacji namacalnymi.

Renzo Piano

„Nasze modele zmieniają się każdego dnia, a nawet co godzinę. Ponieważ architekci bardzo szybko zmieniają projekt, przez większość czasu nie mamy wystarczająco dużo czasu, aby zrobić to ręcznie. Dlatego musimy znaleźć sposób, aby zrobić to szybciej ”- powiedział pan Terranova.

Twórcy modeli używają kombinacji tradycyjnych narzędzi do ręcznego tworzenia modeli, a także narzędzi cyfrowych, takich jak drukarki 3D, frezarki CNC i wycinarki laserowe do tworzenia różnych części. Druk 3D jest uważany za idealny w przypadku geometrii, które nie są łatwe do wykonania ręcznie, takich jak kule i zakrzywione powierzchnie.

„Robiliśmy modele dla Academy Museum of Motion Pictures w Los Angeles. Ma kształt sprasowanej kuli ”- ujawnił Terranova. „Myślę, że to muzeum zmieniało się setki razy. Każdego dnia musieliśmy robić inny model, zmieniając go tylko trochę od poprzedniego. Jedynym sposobem, aby zrobić to tak szybko, było wydrukowanie go w 3D. Dobrą rzeczą jest to, że możemy uruchomić drukarkę w nocy, a kiedy wracamy rano, okazuje się, że model jest gotowy. W ten sposób nie tracimy czasu w ciągu dnia ”.

Renzo Piano

Sześć lat temu studio Renzo Piano, podobnie jak wiele innych, rozpoczęło swoją działalność od maszyny proszkowej wykorzystującej technologię spoiwa hjetting (seria 660 firmy 3D Systems wykorzystująca technologię Color Jet Printing lub CJP). Jednak wapień użyty w tego typu drukarkach jest bardzo delikatny i może zostać uszkodzony przez wilgoć. Następnie firma przeniosła się do Form 2 (która kosztuje około 1/20 systemu CJP i wykorzystuje stereolitografię laserową), dodając jednocześnie wysokiej klasy drukarkę 3D do drukowania materiałów z 3D Systems (która również drukuje żywicę, ale robi to z bardziej zaawansowanym drukiem atramentowym) głowa). Pan Terranova powiedział również, że mają małą drukarkę 3D do wytłaczania filamentu, która współpracuje z termoplastami, takimi jak PLA i ABS.

„To, co bardzo cenimy w maszynach Formlabs, to solidność i wytrzymałość materiału, a także precyzja modeli. Żywice Formlabs po zadrukowaniu są bardzo łatwe do szlifowania. To bardzo dobrze, ponieważ zawsze musimy pomalować model. Nawet jeśli użyjemy białej żywicy, biel nie jest dokładnie tą samą bielą, której używamy w naszych modelach. Właściwie musimy pomalować model wykonany na drukarkach 3D, a także resztę modelu wykonanego na maszynach CNC i innych narzędziach. Dlatego bardzo przydatne jest to, że możemy go łatwo szlifować ”- powiedział pan Terranova.

Niedawno studio zaktualizowało również swoją drukarkę Form 2 do najnowszej drukarki Formlabs Form 3 SLA, co pozwoliło im drukować niektóre z najbardziej złożonych modeli, jednocześnie oszczędzając czas na obróbce końcowej.

„Drzewa były dużym problemem, ponieważ są bardzo delikatne, bardzo cienkie. Próbowaliśmy to zrobić z Form 2 [i innymi drukarkami, ale się zepsuły]. Z Formą 3 nie mamy tego samego problemu i pozwala nam drukować drzewa w 3D. Usunięcie podpór z Formą 3 również wydaje się łatwiejsze, ponieważ możemy użyć mniejszych podpór ”, powiedział pan Terranova.

Dodaj komentarz