Najdłuższy betonowy most dla pieszych wydrukowany w 3D zaczyna nabierać kształtu

Najdłuższy na świecie betonowy most dla pieszych drukowany w 3D, na zlecenie Rijkswaterstaat (holenderska Dyrekcja Generalna ds.Robót Publicznych i Gospodarki Wodnej), jest budowany w Dukenburgu w mieście Nijmegen w Holandii i drukowany w Eindhoven, gdzie drukarnia 3D z BAM i Weber Beamix znajduje. Firma Summum Engineering była odpowiedzialna za modelowanie parametryczne w celu opracowania i zracjonalizowania geometrii o dowolnym kształcie, zaprojektowanej przez Michiela van der Kleya.

Projekt ten, zwany także „Projektem mostowym”, jest inicjatywą Rijkswaterstaat, Michiel van der Kley we współpracy z Uniwersytetem Technologicznym w Eindhoven (TU / e) i jest próbą wprowadzenia innowacji, zastosowania nowych technik w środowisku budowlanym, w szczególności Druk 3D betonu i znalezienie nowych sposobów współpracy.

Szukając lokalizacji, Nijmegen wydawało się idealnym miejscem, podążając za pozycją miasta jako Zielonej Stolicy Europy w 2018 roku i chęcią posiadania przyciągającej wzrok i kultowej pamiątki z tamtego roku. Rijkswaterstaat wierzy, że nie tylko buduje most, ale także buduje przyszłość, zmieniając drukowanie 3D betonu z innowacji w sprawdzoną technologię.

Najdłuższy wydrukowany w 3D most na świecie, który wkrótce zostanie zainstalowany w Nijmegen, jest teraz w pełnym rozkwicie, a cztery kolejne mosty dla Holandii Północnej są w przygotowaniu w Weber Beamix . Czasami może się wydawać, że druk 3D jest używany głównie do estetycznych projektów ekspozycyjnych, ale prawda, która coraz bardziej się wyłania, jest taka, że ​​drukowane obiekty trafiają do bardziej praktycznych zastosowań, a bardzo duży rynek szybko się rozwija na całym świecie, z ogromnymi projektami w całej Europie, w USA, Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Chinach i Australii.

Oczekuje się, że cyfrowe projektowanie i budowa doprowadzą do nowych koncepcji budowlanych, przy mniejszym ryzyku i lepszych warunkach. Technologia druku 3D ma potencjał dla tańszych, szybszych, trwałych i dowolnych metod konstrukcji. Rijkswaterstaat i Michiel van der Kley zamierzali zbadać projekty, które są prawie niemożliwe do wykonania przy użyciu tradycyjnych technik obejmujących szalunki, aby dowiedzieć się, czy drukowanie 3D zapewnia znacznie większą swobodę projektowania, a także inne korzyści. Pierwszy most testowy został wyprodukowany przez TU / e, a ostatni most zostanie wydrukowany i zmontowany przez BAM przy użyciu wspólnej drukarni utworzonej przez Weber Beamix.

Możliwości konstrukcji dowolnych z drukiem 3D prowadzą również do nowych wyzwań, takich jak podejście do bezpieczeństwa konstrukcji, sposób analizy takich kształtów oraz określenie nakładu dla drukarki 3D. W celu opracowania i zracjonalizowania projektu swobodnego, inżynierowie budowlani, Witteveen + Bos, zlecili firmie Summum Engineering stworzenie modelu parametrycznego.

Model ten przyjął początkowy kształt, dostosował go do ograniczeń konstrukcyjnych ustalonych przez inżynierów, podzielił go na segmenty na podstawie specyfikacji drukowania z TU / e, a następnie wygenerował wewnętrzną geometrię mostu. Określono trzy typy wyników: po pierwsze, zewnętrzne powierzchnie segmentowego mostu jako dane wejściowe do modelu Revit i rysunków 2D autorstwa Witteveen + Bos; po drugie, siatki, w tym geometrii wewnętrznej, jako dane wejściowe do obliczeń elementów skończonych w DIANA; i po trzecie, ścieżki drukowania dla drukarek 3D TU / e, a później BAM i Weber Beamix, w oparciu o ich specyfikacje drukowania.

Dodaj komentarz