Najdłuższy na świecie betonowy most dla pieszych drukowany w 3D, na zlecenie Rijkswaterstaat (holenderska Dyrekcja Generalna ds.Robót Publicznych i Gospodarki Wodnej), jest budowany w Dukenburgu w mieście Nijmegen w Holandii i drukowany w Eindhoven, gdzie drukarnia 3D z BAM i Weber Beamix znajduje. Firma Summum Engineering była odpowiedzialna za modelowanie parametryczne w celu opracowania i zracjonalizowania geometrii o dowolnym kształcie, zaprojektowanej przez Michiela van der Kleya.
Projekt ten, zwany także „Projektem mostowym”, jest inicjatywą Rijkswaterstaat, Michiel van der Kley we współpracy z Uniwersytetem Technologicznym w Eindhoven (TU / e) i jest próbą wprowadzenia innowacji, zastosowania nowych technik w środowisku budowlanym, w szczególności Druk 3D betonu i znalezienie nowych sposobów współpracy.
Szukając lokalizacji, Nijmegen wydawało się idealnym miejscem, podążając za pozycją miasta jako Zielonej Stolicy Europy w 2018 roku i chęcią posiadania przyciągającej wzrok i kultowej pamiątki z tamtego roku. Rijkswaterstaat wierzy, że nie tylko buduje most, ale także buduje przyszłość, zmieniając drukowanie 3D betonu z innowacji w sprawdzoną technologię.



Najdłuższy wydrukowany w 3D most na świecie, który wkrótce zostanie zainstalowany w Nijmegen, jest teraz w pełnym rozkwicie, a cztery kolejne mosty dla Holandii Północnej są w przygotowaniu w Weber Beamix . Czasami może się wydawać, że druk 3D jest używany głównie do estetycznych projektów ekspozycyjnych, ale prawda, która coraz bardziej się wyłania, jest taka, że drukowane obiekty trafiają do bardziej praktycznych zastosowań, a bardzo duży rynek szybko się rozwija na całym świecie, z ogromnymi projektami w całej Europie, w USA, Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Chinach i Australii.
Oczekuje się, że cyfrowe projektowanie i budowa doprowadzą do nowych koncepcji budowlanych, przy mniejszym ryzyku i lepszych warunkach. Technologia druku 3D ma potencjał dla tańszych, szybszych, trwałych i dowolnych metod konstrukcji. Rijkswaterstaat i Michiel van der Kley zamierzali zbadać projekty, które są prawie niemożliwe do wykonania przy użyciu tradycyjnych technik obejmujących szalunki, aby dowiedzieć się, czy drukowanie 3D zapewnia znacznie większą swobodę projektowania, a także inne korzyści. Pierwszy most testowy został wyprodukowany przez TU / e, a ostatni most zostanie wydrukowany i zmontowany przez BAM przy użyciu wspólnej drukarni utworzonej przez Weber Beamix.

Możliwości konstrukcji dowolnych z drukiem 3D prowadzą również do nowych wyzwań, takich jak podejście do bezpieczeństwa konstrukcji, sposób analizy takich kształtów oraz określenie nakładu dla drukarki 3D. W celu opracowania i zracjonalizowania projektu swobodnego, inżynierowie budowlani, Witteveen + Bos, zlecili firmie Summum Engineering stworzenie modelu parametrycznego.
Model ten przyjął początkowy kształt, dostosował go do ograniczeń konstrukcyjnych ustalonych przez inżynierów, podzielił go na segmenty na podstawie specyfikacji drukowania z TU / e, a następnie wygenerował wewnętrzną geometrię mostu. Określono trzy typy wyników: po pierwsze, zewnętrzne powierzchnie segmentowego mostu jako dane wejściowe do modelu Revit i rysunków 2D autorstwa Witteveen + Bos; po drugie, siatki, w tym geometrii wewnętrznej, jako dane wejściowe do obliczeń elementów skończonych w DIANA; i po trzecie, ścieżki drukowania dla drukarek 3D TU / e, a później BAM i Weber Beamix, w oparciu o ich specyfikacje drukowania.