Nowy materiał 3D Systems zwiększa aerodynamikę zespołu Alpine F1

Amerykańska drukarka 3D OEM 3D Systems dodała żywicę kompozytową do swojego portfolio materiałów, która została specjalnie zaprojektowana do zastosowań w aplikacjach Particle Image Velocimetry (PIV).

Opracowany wspólnie z zespołem Alpine F1 , nowy Accura Composite PIV podobno zapewnia solidne modele testowe w tunelu aerodynamicznym, które są zoptymalizowane pod względem kolorów, aby umożliwić zbieranie danych lotniczych w wysokiej rozdzielczości. Używając żywicy 3D Systems i druku 3D SLA, Alpine twierdzi, że było już w stanie zmaksymalizować inwestycję w tunel aerodynamiczny i lepiej zrozumieć przepływ powietrza nad samochodem, skutecznie zwiększając jego wydajność na torze.

„Innowacje zorientowane na klienta są siłą przewodnią w 3D Systems”, powiedział Kevin Baughey, lider segmentu transportu i sportów motorowych 3D Systems. „Współpraca z zespołem Alpine F1 przy opracowywaniu naszego najnowszego materiału to kolejny przykład tego, w jaki sposób wykorzystujemy naszą wiedzę z zakresu zastosowań F1 do opracowywania zaawansowanych rozwiązań, które zapewniają naszym klientom przewagę konkurencyjną”. 

Samochód Alpine F1 Fernando Alonso podczas Grand Prix Azerbejdżanu 2021.

Wspomaganie stawki o supremację Alpine w F1 

W Formule 1 testy aerodynamiczne są teraz tak istotne dla poziomów docisku i prędkości, jakie samochody są w stanie osiągnąć, że zespoły w większości przeprowadzają oceny w tunelu aerodynamicznym przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W przeszłości zespoły wdrażały technologie 3D Systems do szybkiego drukowania modeli 3D o innowacyjnych projektach, takich jak zintegrowane spusty ciśnieniowe, i poddawały je testom laserowym PIV. 

Jednak zbieranie wiarygodnych danych PIV może być trudne, ponieważ takie lasery często odbijają się od innych powierzchni tła, obniżając poziom jakości obrazu, jaki można osiągnąć. Aby pomóc klientom obejść ten problem, firma 3D Systems współpracowała z Alpine F1 nad opracowaniem Accura Composite PIV, który został specjalnie opracowany w celu zmniejszenia wszelkich odbić laserowych. 

Wraz z maszynami, oprogramowaniem i usługami 3D Systems, materiał umożliwił teraz Alpine F1 usprawnienie długiego procesu wstępnego drukowania, uzyskanie lepszego wglądu w zachowanie aerodynamiczne samochodu i ostatecznie poprawę tempa na torze, z Fernando Alonso na szóstym miejscu. osiągnąć najlepszy wynik w sezonie podczas Grand Prix Azerbejdżanu w ubiegły weekend. 

Część wydrukowana w 3D przy użyciu nowego materiału Accura Composite PIV firmy 3D Systems.  Obraz za pośrednictwem systemów 3D.

Wytrzymały materiał testowy 3D Systems 

Opisany przez Alpine F1 jako posiadający „unikalne właściwości optyczne”, Accura Composite PIV ma charakterystyczny fioletowy kolor, który został zaprojektowany, aby ułatwić wyciąganie wniosków z danych z testów PIV. Oprócz żywego wyglądu nowy materiał ma również wysoki moduł rozciągania i elastyczności, a także temperaturę ugięcia pod wpływem ciepła wynoszącą 100°C, dzięki czemu jest wystarczająco trwały, aby przejść szeroko zakrojone próby.

Zoptymalizowany do użytku z technologiami oprogramowania SLA i 3D Sprint firmy 3D Systems, Accura Composite PIV umożliwia produkcję wielkoformatowych części o wysokiej rozdzielczości o długości do 1500 mm, a współpracując z Grupą Innowacji Aplikacji firmy , Alpine F1 produkuje obecnie prawie 500 takich elementów testujących w tunelu aerodynamicznym każdego tygodnia.

„Od wielu lat z dumą współpracujemy z 3D Systems” — podsumował Pat Warner, kierownik ds. zaawansowanej produkcji cyfrowej w zespole Alpine F1. „Dogłębna wiedza inżynierów aplikacji i ich wiodące w branży rozwiązania były nieocenioną częścią naszego zespołu ds. innowacji”. 

Zastosowania druku 3D w F1 

W trakcie każdego sezonu F1 każda drużyna skutecznie walczy ze sobą w walce o opracowanie poprawiających osiągi ulepszeń swoich samochodów. W rezultacie wielu konstruktorów zaczyna zwracać się do druku 3D w celu uzyskania przewagi badawczo-rozwojowej dzięki możliwościom szybkiego prototypowania tej technologii. 

Podobnie jak Alpine, Williams Racing ogłosił, że nawiązał współpracę z Nexa3D przed sezonem 2021 w celu wytwarzania przyrostowego funkcjonalnych komponentów tunelu aerodynamicznego. Wykorzystując szybką drukarkę 3D Nexa3D NXE400, Williams jest teraz w stanie produkować zoptymalizowane strukturalnie, lekkie części, które ilustrują właściwości aerodynamiczne swoich samochodów.

Z drugiej strony McLaren Racing korzysta z produkcji addytywnej od 2017 roku. Od czasu podpisania czteroletniego kontraktu z producentem drukarek 3D Stratasys , McLarenowi udało się wyprodukować wiele różnych prototypów i części zamiennych na żądanie, w tym przewody chłodzące hamulce i klapy tylnego skrzydła.

Na początku tego roku zespół Alfa Romeo Racing ORLEN poinformował również, że podwoił liczbę części drukowanych 3D zawartych w tegorocznym samochodzie. Wdrażając produkcję addytywną, zespół szacuje, że może obniżyć związane z nią koszty nawet o 90%, pomagając w przestrzeganiu wprowadzonego przez F1 limitu kosztów na 145 milionów dolarów.

Dodaj komentarz