Porsche drukuje tłoki do silnika 911 GT2 RS

Niemiecki producent motoryzacyjny Porsche przenosi druk 3D w nowe miejsca, produkując drukowane w 3D tłoki do wysokowydajnego silnika w sportowym 911 GT2 RS. Tłoki są produkowane we współpracy z partnerami Porsche, Mahle i Trumpf .

Wydrukowane tłoki Porsche 3D

Do niedawna Porsche polegało głównie na wytwarzaniu addytywnym przy produkcji prototypów i części zamiennych do klasycznych samochodów sportowych. Teraz firma demonstruje swoją wiarę w potencjał tej technologii, drukując w 3D komponenty tłoków do zastosowań końcowych w swoim flagowym modelu 911. AM umożliwiło Porsche przeprojektowanie tłoków w celu zoptymalizowania obsługi, co z kolei zaowocowało lżejszym komponentem. W szczególności tłoki wydrukowane w 3D są o 10% lżejsze niż tłoki kute seryjnie. Zaktualizowane tłoki mają również zintegrowany zamknięty kanał chłodzący w swojej koronie – geometria osiągalna tylko przy użyciu druku 3D.

„Dzięki nowym, lżejszym tłokom możemy zwiększyć prędkość obrotową silnika, obniżyć obciążenie temperaturowe tłoków i zoptymalizować spalanie” – powiedział Frank Ickinger, który pracuje w dziale rozwoju zaawansowanych napędów Porsche. „Dzięki temu można uzyskać do 30 KM więcej mocy z 700-konnego silnika biturbo, jednocześnie poprawiając wydajność”.

Tłoki wydrukowane w 3D zostały wyprodukowane przy użyciu procesu laserowego stapiania metalu i proszku metalu o wysokiej czystości. Jak już wspomniano, Porsche ściśle współpracowało przy produkcji części z niemieckim producentem części samochodowych Mahle i firmą produkującą maszyny przemysłowe Trumpf. Ostateczna walidacja jakości i wydajności została przeprowadzona przy użyciu systemów pomiarowych firmy Zeiss.

Wydrukowane tłoki Porsche 3D

Podróż Porsche w dziedzinie druku 3D

Oprócz wydrukowanych w 3D tłoków 911 GT2 RS, Porsche niedawno zaprezentowało nowy fotel do swoich serii 911 i 718. Siedzisko, które można dostosować pod względem poziomu twardości, integruje kilka elementów wydrukowanych w 3D, w tym powierzchnię poduszki i oparcia.

„Fotel jest interfejsem między człowiekiem a pojazdem i dlatego jest ważny dla precyzyjnego, sportowego prowadzenia” – powiedział Michael Steiner, członek zarządu ds. Badań i rozwoju w Porsche. „Właśnie dlatego spersonalizowane siedziska dostosowane do kierowcy są już od dawna standardem w samochodach wyścigowych”.

Fotel Porsche wydrukowany w 3D

Innowacyjna konstrukcja siedziska oparta jest na koncepcji konstrukcji warstwowej, która składa się z podstawy wykonanej ze spienionego polipropylenu (EPP) i dostosowywanej warstwy komfortowej, która jest drukowana 3D z materiałów na bazie poliuretanu i osiąga swoją regulowaną twardość dzięki struktura kratowa. Zewnętrzna powłoka siedziska jest wykonana z Racetexu i ma wzór perforacji, który sprzyja kontroli klimatu.

Porsche jest również znane z wykorzystywania AM do produkcji części zamiennych, które nie są już dostępne do modeli samochodów zabytkowych. Na przykład firma produkuje teraz dźwignię zwalniającą sprzęgła Porsche 959 przy użyciu druku 3D. W sumie producent samochodów twierdzi, że produkuje około 20 części zamiennych przy użyciu AM.

Dodaj komentarz